Van de hitte naar de kou - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu Van de hitte naar de kou - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu

Van de hitte naar de kou

Blijf op de hoogte en volg Jan, Lin en de kids

15 Augustus 2016 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Van de witte stranden van Upuveli, via de leeuwenrots in Sigirya, vertrekken we naar Dambulla waar we een homestay hebben bij een Sri Lankaanse familie. Dit is heel bijzonder, de familie is zo lief en vriendelijk en willen alles voor ons doen! En ze koken heerlijk voor ons s'avonds en s'ochtends ontbijt met eitjes en vers fruit.
In Dambulla zijn ook de tempelgrotten waar (ook weer boven op een berg) grotten zijn uitgehouwen en heel veel Boeddha beelden gemaakt in de grotten en geweldige muurschilderingen!
Ook weer veel apen, maar ook een varaan en een kameleon en heel veel eekhoorntjes en grote vlinders.
Na Dambulla is het tijd om Kandy te bezoeken. De busrit ernaar toe is de minst leuke tot nu toe. Naast dat het druk is en warm en harde muziek gaan we ook steeds hoger rijden en langzaam de bergen in. De chauffeur rijd veel te hard door de haarspeld bochten en lijkt wel wedstrijdjes met andere bussen te doen. Een paar keer gaat het bijna mis, maar na een lange 4 uur komen we dan toch heelhuids aan in het overvolle Kandy. Alwaar het festival is begonnen.
De Esala Perahera vind 1x per jaar plaats en is het grootste feest van Sri Lanka. In een tiendaagse optocht met dansers, muzikanten en heel veel olifanten wordt de tand van de buddha aan het volk geshowt. Hier loopt het hele land voor uit. Mensen zitten al rond twaalf uur s'middags langs de kant van de weg terwijl de optocht om half acht s'avonds begint. En inderdaad als wij s'avonds rond zessen op zoek gaan naar een plekje zijn de straten overvol. Plekjes op daken en balkons worden voor grote bedragen verhuurd, maar uiteindelijk vinden wij een plekje langs de kant tussen een grote srilankaanse familie. Het wachten duurt lang maar is gezellig, eten wordt geruild, nuttige info over de Perahera wordt gedeeld, en veel gelachen. Na het kanonschot begint de 3 uur durende optocht. Wij kijken onze ogen uit. Wat een happening! Supermooie versierde olifanten, vuurspuwers, dansers.
De volgende dag gaan we naar de tempel van Kandy waar in de tempeltuin alle olifanten worden verzorgd die meelopen in de optocht. Ze worden gevoerd, gewassen, geborsteld. Heel leuk om te zien!
Vanuit Kandy gaan we voor het eerst verder met de trein.
De trein van Kandy naar Ella schijnt tot een van de mooiste treinritten ter wereld te horen, maar duurt 8 uur. Dat vinden we wat lang en dus breken we de rit op in tweeën en gaan er halverwege uit in Nuwara Eliya. En dat is geen straf. Deze stad is prachtig. We verblijven er weer in een homestay boven op een hoge berg, met geweldig uitzicht. Maar man, wat is het koud. We zitten zo hoog dat we ook echt de kou in de bergen voelen. Mensen lopen hier met winterjassen en mutsen op. Een vreemde gewaarwording aangezien we gister nog in onze korte kloffies liepen. En we hebben ook niet echt iets bij ons tegen de kou. Daar moeten we ons dus drie dagen door heen slaan. De moeder en oma die hier wonen zijn wederom superlief en gastvrij. We worden enorm verwend met ontbijtjes, fruit, kopjes thee en eten!
We huren ook een dag een chauffeur en gaan de hele dag op tocht.
Van de theeplantages, naar de theefabrieken, naar de watervallen, de bergtoppen, geweldige uitzichten! Genieten!
De derde dag gaan we aan het tweede deel van de treinreis beginnen. Ook weer 4 uur. Maar WOW, wat een uitzichten.
Het lijkt wel alsof het spoor over het dak van de wereld glijdt en we zo naar beneden de wereld in kunnen kijken. Adembenemend!
Het stadje Ella waar we aankomen is behoorlijk toeristisch dus het is makkelijk een slaapplekje te vinden en overal is eten. Gelukkig ligt Ella ook weer een stuk lager en dus weer tropisch klimaat:-)
Het reizen met de kinderen is vaak intensief en soms spannend, maar opent ook zoveel deuren. Vooral de jongens regelen van alles..
Ze kennen de meeste makkelijke Engelse zinnetjes en vragen aan iedereen: can we help? Zo hebben ze al afgewassen in een restaurant, een weg helpen aanleggen, bedienen, ijsjes verkopen in een ijskraam, treinkaartjes knippen op t station etc. Ze vinden alles leuk!
We zijn al over de helft van onze reis en hebben al zoveel gezien en gedaan.. We genieten enorm.
Is de zomer in Nederland inmiddels gearriveerd?
Tot het volgende blog! Lieve groetjes!!

• 15 Augustus 2016 - 22:24

Moekie:

Ik zat er al op te wachten, op jullie berichten. Wat een verhaal. Jullie maken zoveel mee. Geweldig. Straks een fotoboek maken, Linnie.
    Hier is 't aangenaam weer. Iets boven de 20 graden, zon en wolkjes.
    Al over de helft, voor jullie dan einde van de reis. Voor mij, jullie terugkomst.
    Heel veel plezier nog, lieverds. Dikke smok.

• 16 Augustus 2016 - 13:00

Anne:

Mooi verhaal weer,Linda. En wat leuk dat de jongens zo enthousiast meedoen,daar worden ze zo heerlijk zelfstandig van. Zet je er weer wat foto´s op?
    Veel plezier liefs Anne. xxx

• 16 Augustus 2016 - 19:21

Margreet:

Wat beschrijf je jullie vakantie leuk een lust om te lezen.
    Nog heerlijk genieten.
    Lieve groetjes:-) :-) :-) :-)

• 18 Augustus 2016 - 16:43

Eek:

Wat leuk om jullie reisverhalen te lezen!

• 19 Augustus 2016 - 20:53

Susanne:

Wat leuk om zo een beetje met jullie mee te kunnen genieten. En fijn dat de Siem, Melle & Elvie het zo goed doen. Veel plezier nog!