Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jan, Lin en de kids

01 December 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ach, waar zal ik eens beginnen, de dagen hier gaan voorbij en het gaat zo snel en er gebeurt zoveel dat ik wel drie blogs zou kunnen schrijven over de voorgaande week. Ik zal het echter proberen te beperken:-)
We hebben een paar heerlijke dagen in Battambang gehad. Hebben nu ook een goed ritme te pakken. We zijn s'ochtends meestal erg vroeg wakker, zo rond zessen en dan gaan we eruit en zoeken een plekje om te ontbijten. Daarna gaan we meestal iets actiefs doen, we zijn dan allemaal op ons best, en qua temperatuur is het ook nog te doen. Dan na de lunch doen de kinderen vaak een dut, (en soms doen papa of mama lekker mee....)
Dan s'middags vaak nog iets rustigs, dit is een wandeling of naar de markt of zwemmen en eten natuurlijk. Want dat doen we hier veel, en lekker!!
Zo zijn we een ochtend met de bambootrain meegeweest. Dit is eigenlijk alleen een bamboeplaat met wielen eronder en een motor erop, en daar ga je, en nog best hard ook. Door de prachtige Cambodjaanse natuur. Er is maar 1 rails voor alle treinen dus je kunt ook tegenliggers ontmoeten, dan geldt de regel dat de zwaarste voorrang heeft. Die mag dus blijven staan, en de andere trein moet ontkoppeld worden en van de rails af (bizar hoe snel dat gaat) Als de andere trein weg is, weer opbouwen en gaan. Wij kwamen in een uur 5 tegenliggers tegen en waren alle keren de lichtste, dus moesten er 5 keer uit.
De jongens vonden dit trein avontuur natuurlijk geweldig! En dikke spinnen die we onderweg zagen!!
Ook zijn we een ochtend met een mannetje meegeweest die ons alles in de buurt heeft laten zien, het platteland, de rijstvelden en hoe dat gaat, en zien we nog een (gelukkig) dode slang, en zijn we naar een berg geweest waar bovenop de killing caves waren. We zijn uiteindelijk helemaal naar boven gekomen maar dit had nog even wat voeten in de aarde, het was zo warm, en de berg was zo steil.
Bovenop wachtte een uitzicht, een tempel, met wilde apen! Niet leuk vond Siem, en dus de killing caves.
Er wordt ons steeds meer duidelijk wat een impact de jaren van de rode khmer op dit land hebben gehad.
Van 1975 tot 1979 hebben de rode khmer met een verschrikkelijk regime de bevolking onderdrukt en uitgemoord. Meer dan twee miljoen mensen zijn vermoord. Dat is een kwart van de hele bevolking. Met onmenselijke ideeën over hoe werk en familie banden eruit zouden zien werd de bevolking geïndoctrineerd om te denken dat de communistische denkwijze van de rode khmer de enige was. Als je anders was of daar niet mee eens was werd je simpelweg op brute wijze vermoord. Zo zijn de killing fields daar een voorbeeld van. Wij waren dus bij de killing caves waar de rode khmer de lijken vanaf een berg in de grotten gooiden waar duizenden lijken dus lagen.
Niet te geloven dat nog maar relatief kort geleden er hier zo'n slachting heeft plaats gevonden. Cambodja is nog aan het wederopbouwen van die periode.

Vanaf battambang hebben we een boot genomen naar Siem reap. Dit alleen al was een avontuur. De boot was zeker geen luxe jacht, maar keiharde houten planken en die voel je wel hoor, zeker na 8 uur. Maar wat gaaf, we varen door mangroves dat we echt moesten bukken anders hadden we de takken overal, we varen langs allemaal drijvende dorpen waar de mensen in hutjes op palen wonen en je je afvraagt hoe het mogelijk is zo te leven, en we varen over het inmens grote tonle sap meer. En het moet gezegd worden, de jongens houden zich goed! Want het is echt wel een pittige trip. We krijgen zelfs nog een complimentje over onze boeven en dat doet toch goed.
De volgende dag moet we echter allen de prijs betalen en is het lekker weer een off-day met veel gehuil en gezeur en ik wil niks alleen bij mama zitten. Gelukkig hadden we dat al ingecalculeerd en brengen we de ochtend bij het zwembad door.
Siem reap is de stad om te verblijven als je naar de tempels wilt. De stad huist per jaar zo'n 5Miljoen bezoekers en is dus op z'n zachts gezegd: toeristisch. Heel veel neon en overal eettentjes en hotels en tuktuks die je 100 keer per dag vragen of ze je naar de tempels zullen brengen. Siem zegt heel stoer: no thank you als iemand ons aanspreekt of we iets willen, ongeacht wat het is.
Je kunt hier t- shirts kopen waarop staat, no tuktuk, no massage, not today and tomorrow. Dus dan weet je het wel...
Niet echt mijn stad. Echter wel nodig als we de tempels willen zien. En dat willen we.
De tempels liggen ongeveer een kwartiertje rijden met tuktuk vanaf Siem reap.
De eerste avond gaan we kijken naar de zonsondergang op een van de hoogste tempels Phnom bakhneng. Het is een fikse klim en weer zweten, maar wel gaaf. Helaas is het een beetje sluimerig en kun je de zon niet goed zien maar het is wel mooi.
De volgende dag gaan we het echte werk doen. Angkor Wat en Angkor Thom met de bayon. Dit mag je niet missen als je ooit nog in Cambodja bent. Vooral Angkor Wat is het grote pronkstuk en alle mensen die daar op afkomen, dat is al een attractie op zich. Het hele gebied dat alle tempels huist, een stuk of dertig ligt midden in de jungle en dus de trip ernaar toe is al prachtig. Sommige tempels lijken veel op elkaar, maar andere zijn weer heel anders. De oudheid is hier zo voelbaar.
We merken wel dat we de kinderen er geen plezier mee doen, zo'n dag door tempel complexen sjouwen, en dan gaan ze vervelend doen en elkaar pesten en wordt het weer gezellig, (not). Het is te warm en er moet veel gelopen worden. Dus de volgende dag ga ik alleen met Siem naar de tempels en dat gaat goed. Hij heeft het al de hele reis over dat hij zo graag op een paard wil zitten. Dat mist hij ook het meeste uit Arnhem, zijn paard. (Een speelgoedpaard waar hij dag en nacht mee rondloopt.) maar echter hebben we in heel cambodja nog geen paard gezien maar gister had ik er dus wel 1 gezien bij Angkor Wat, dus we maken de afspraak dat we eerst de tempels gaan bekijken en hij daarna op het paard mag. Geweldig. Hij vind het heerlijk om daar rond t struinen en te klimmen en even iets met z'n 2tjes te doen. Dus het beloofde paard werd werkelijkheid.
Omdat het zo goed gaat om even iets los van elkaar te doen besluitend we dat de volgende dag weer te gaan doen. Ik ga iets met Melle doen en Jan met Siem. En dat is een goede zet! Hoewel de jongens dikke vrienden zijn en niet zonder elkaar kunnen, zitten ze ook wel heel veel bij elkaar nu en kan het grappen en grollen wel eens doorslaan.
Mijn ochtend met melle is leuk. Melle maak je al blij met een ritje in de tuktuk. Dat is zijn leukste ding. Hij wil ook altijd de mooiste kleur uitkiezen.
De dagen in Siem reap vliegen voorbij en de tempels zijn zo indrukwekkend.
Na 5 dagen gaan we weer verder en nemen we de bus naar Kompong Cham, alwaar we vanmiddag zijn aangekomen. Een schattig leuk stadje wat aan de voet van de Mekong ligt. Vanmiddag hebben we gewandeld langs de Mekong en gegeten met uitzicht op deze indrukwekkende rivier.
Sorry voor het lange verhaal, maar wees blij, dit was nog de korte versie;-)
Lieve groetjes uit Cambodja van ons viertjes!
Oja hebben jullie gezien dat ik alsnog wat foto's heb toegevoegd bij het vorige verslag?

• 01 December 2012 - 15:28

Anne:

Hoezo Linda sorry voor het lange verhaal???? Geweldig om te lezen, kan niet lang genoeg zijn.
    En wat super dat de jongens het zo goed doen, Liefs uit het koude Nederland.

• 01 December 2012 - 15:30

Ivo De Jong:

morgen 1e advent. Twee jaar geleden de doop! Ik gebruik een citaat uit je weblog Linda. En heb het adres aan Henk-Jan en Angelique (plus de vier daar) gestuurd. Je schrijft goed, ik lees het met veel plezier en herkenning..!

• 01 December 2012 - 16:50

José Butter :

Hallo Linda,Jan en Kids,
    Wat een mooi reisverslag, leuk om over jullie avonturen te lezen. Vorige week heb ik geprobeerd om je te bereiken op face time. À.s dinsdag neem ik m'n Ipad weer mee en probeer ik het weer(, voor jou aan het eind van de middag) . Nog maar 4 dagen werken,13 december is het afscheidsfeestje. Geniet van deze reis en dat je dit met je gezinnetje kunt doen. Veel plezier

• 01 December 2012 - 17:21

Moekie:

Fijn om zo over jullie avonturen te lezen.
    En de foto's, jullie lijken dan zo dichtbij.
    En die blote armpjes en beentjes, lekker, hier is iedereen dik ingepakt.
    Gisteren de eerste strooiwagens gezien.
    Dikke knuffel.

• 01 December 2012 - 19:35

Jose Cannegieter:

vanuit een besneeuwd Tsjechie is de stap naar Cambodja wel erg groot.
    maar super leuk om te lezen.
    Op naar het volgende avontuur
    heel veel groeten van mij

• 01 December 2012 - 21:31

Ammel:

De mangroves, tempels, de grappige bambootrein, de kleine jongetjes die dit allemaal meemaken..
    Mijn mond valt open.....wat een ervaringen , ik ben er stil van...
    Liefs Ammel en natuurlijke de tevreden lachende opa CEES!!!

• 01 December 2012 - 22:29

Joke :

Geweldig om jullie avonturen te lezen! Je verhalen kunnen niet lang genoeg zijn hoor Linda!
    Geniet er maar lekker van!

Groetjes
    Joke

• 01 December 2012 - 22:46

Margreet:

Ha genieters,
    Dat kun je wel zeggen na wat jullie allemaal zien en doen.
    Ik geniet van jullie verhaal en leuke foto's
    lieve groet

• 02 December 2012 - 13:23

Paul En Monique:

Wat maken jullie gave dingen mee! Erg leuk om te lezen. Kijken al weer uit naar jullie volgende verhaal met alle belevenissen.
    Jaloers!
    Liefs Paul monique en meiden

• 02 December 2012 - 14:31

Erna:

Ik vind het ook heerlijk om te lezen, je vertelt het heel leuk! En sommige dingen die je over de jongens verteld en de foto's erbij, het is net of ik er een beetje bij ben. Doe al je mannen de groetjes van me.. Dikke kussen en knuffels voor jullie en tot het volgende verslag. xxx

• 02 December 2012 - 16:42

Titia:

Hoi, wat heerlijk om jullie zo te zien en te lezen. Heeft even geduurd voordat ik erachter was van wie ik die mails kreeg. Janenlin? Ken ik niet. Wel dus. Wel een verrassing voor me, maar we hebben elkaar dan ook al een tijdje niet gesproken. Heel erg leuk, dit! Super dat jullie zo'n stap zetten om dit met de kinderen te doen!
    Fijn om het verslag te lezen. Zoenen en enjoy!

• 02 December 2012 - 19:26

Ramona:

Nou lekker blijven vertellen hoor.. En veel foto's erbij doen.. :)
    Dan kan ik lekker meegenieten.. :D..
    Hier is gisteren de eerste sneeuw gevallen.. En vandaag het huis kerstversierd.. De gezellige en stilte tijden zijn weer aangebroken.. Heel fijn.. :)
    Dikke knuffels.. xxx

• 03 December 2012 - 10:54

Marrie:

Hallo Lin Jan en kids,

Super leuk om zo jullie reis een beetje mee te beleven
    heel leuk om die foto,s te zien dan heb je echt een voorstelling van hoe het er allemaal uitziet.
    Ik geniet er van! nog veel plezier en tot horens.

xx marrie

• 03 December 2012 - 14:25

Eline:

Hee Linda, Jan en jongens,

Wat leuk en heerlijk om jullie verhaal te lezen, zeker als je bedenkt dat het hier gewoont sneeuwt!
    Nog hele mooie en fijne dagen daar!! Ik kijk uit naar het volgende verslag;)

xx Eline

• 03 December 2012 - 21:46

Heleen:

Hoi Linda, Jan en de Kids,

Geweldig hé, vanmiddag, dat we elkaar konden spreken en zien!!! Was leuk om te zien dat jou reactie op onze gesprekken vertraagd was. Kwam allemaal net wat later. Echt lachen. maar bovenal leuk om je te zien en spreken! Toen we met jou in gesprek waren sneeuwde het hier, het was echt echt een beetje wit. Inmiddels is alles weer verdwenen. Even een winters gevoel en jouw dan zo bezweet te zien zitten, wat een contrast. Maar morgen in de Jungle zul je wel anders piepen, 10 graden, wat een verschil. Heb je wel kleren bij je voor die kou? De Sint gaat dit jaar aan jullie voorbij, maar die zul je niet missen met deze avonturen!? Wij gaan bijna de kerstboom zetten. Linda en kornuiten, veel plezier in de jungle, wacht vol spanning op jullie verhalen.
    Veel plezier verder.

Lieve groetjes, Heleen