Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu

Kampot

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jan, Lin en de kids

18 December 2012 | Cambodja, Kâmpôt

Nog een paar dagen te gaan en dan is ons avontuur in Cambodja alweer afgelopen. Ons visum is nog een paar dagen geldig en dan moeten we het land weer verlaten.
Cambodja was mooi, spannend, frusterend, schokkend, geweldig, ontroerend, en heeft ons veel gebracht.
We zullen het niet vergeten, de rode stoffige straten, de hutjes, de geuren en kleuren. Alle kinderen, overal. Ik heb gehoord dat gemiddeld kindaantallen van een gezin hier tussen de 5 en 8 ligt. Elke vrouw loopt met een baby, en een kinderschaar achter haar aan. Allen op blote voeten! En ondanks de corruptie en armoede; altijd lachen. Helemaal als ze onze kinderen zagen. Dan zag je het hart open gaan. Mooi om mee te maken.
Cambodja; waar ze 2 geldsoorten hebben, de dollar en riel. Uit de pinautomaten komen dollars maar als je betaalt krijg je in riel terug. In het begin even wennen, maar het werkt goed.
Cambodja; dat sinds zolang door andere landen geregeerd wordt en nu voor het eerst leert om voor zichzelf te zorgen.
Cambodja; waar het vervoermiddel geen auto is maar een motor. Elk gezin heeft er minimaal 1 en vervoerd daar dus zijn hele familie mee. Minimum aantal passagiers:3, maximum aantal passagiers (wat ik gezien heb) : 7!!
Het was een avontuur, en de jongens hebben het zo goed gedaan. Meegereisd en meegenoten, en mee verwonderd!
Mama, waarom heeft die meneer geen armen meer? Waarom heeft dat kindje geen kleren aan?
Siem vraagt nu regelmatig als hij iemand in vieze kleren ziet lopen; is dat een bedelaar? Wat kunnen we geven? En nee, ze vinden stokjes en takjes denk ik niet zo leuk.....
In Kep, een leuk klein dorpje aan de zuidkust, is de droom van Siem uitgekomen en zijn we op een middag, toen papa en Melle lekker sliepen met de tuk tuk naar een Fransman gegaan, van wie ik gehoord had dat hij een stuk land had met een aantal paarden om op te rijden. Gelukkig kwam het goed, en konden we hem vinden en mocht Siem rijden. Het was geweldig, een hoogtepunt voor hem. Hij straalde van oor tot oor, en wilde er vervolgens niet meer af.....Hij heeft het er nog elke dag over.
Nog een paar dagen en dan gaan we richting Thailand om nogmaals de grens te passeren, nu de andere kant op, dat schijnt een stuk makkelijker te gaan. We wachten af....
En dan nog lekker in Thailand de feestdagen op een mooi strandje doorbrengen. Althans dat is het plan, maar dat gaat vast goed komen.
Iedereen alvast hele mooie gezegende kerstdagen gewenst, en maak er iets moois van!
Groetjes van ons

• 18 December 2012 - 16:18

José :

Hoi, allemaal,
    Ik ben vast de eerste die reageert, krijg net het berichtje binnen. Ik heb nu alle tijd!

• 18 December 2012 - 16:24

Stefan Dindam:

Elk verhaal wat je schrijft wordt mooier en mooier en ik ben daar echt wel een beetje jaloers op, jullie maken zulke bijzondere dingen die jullie en ook vast de kinderen nooit meer zullen vergeten.

Grt Stefan

• 18 December 2012 - 17:20

Erna:

Hey Lin,
    Geweldig dat Siem heeft paardgereden, dat word zoeken hier naar een leuk rijbroekje en paardrijlaarzen ;) voor als je weer terug bent. Wat een fantastisch avontuur is het toch! Jullie ook hele fijne dagen nog daar en tot het volgende verslag :) xxx

• 18 December 2012 - 17:49

Ramona:

Echt super hoe de kids het reizen afgaat.. Ik denk dat je wel het maximale eruit haalt.. Geweldig..!!! :D
    Jullie ook een Zalige Kerstmis..
    Het zal wel gek zijn om dat aan het strand te vieren:).. Vond ik iig wel:) :) ...
    Heb nog een mooie toepasselijke kerstwens gevonden:

Ik heb een wens voor iedereen
    Een mooie Kerst met lieve mensen om je heen.
    Mensen die van je houden om wie je bent
    In wie je een stukje van jezelf herkent.
    Laat merken dat je om die mensen geeft.
    DAT JE SAMEN MET HEN IETS MOOIS BELEEFT.

Geniet van de warmte die dat alles brengen kan.
    Zalig kerstfeest..

Dikke warme knuffels..!!!

• 18 December 2012 - 18:31

Moekie:

Waar ik ook zo van geniet zijn de foto's, die van de boys samen in de hangmat,Melle kijkt zo ondeugend en dat Siem springt, dat éne billetje wat er uit piept. Ze lijken ook wel gegroeid. En Jan ook bruine benen .Knuffel van mij

• 18 December 2012 - 18:39

Anne:

Weer een mooi verhaal om te lezen.
    Voor jullie ook een warme kerst en nog lekker genieten,
    Liefs Anne.

• 18 December 2012 - 19:07

Cees:

Zo dat is weer een mooi verhaal. Al deze verhalen bij elkaar moet een mooi boek opleveren toch? Ben benieuwd hoe jullie hierna Thailand weer ervaren. Al met al een mooie indruk gekregen van Cambodja door jullie blog. Echt heel mooi om te lezen hoe jullie alles beleven. De mooie maar ook de minder mooie dingen. Tot de volgende blog.
    Liefs Papa

• 18 December 2012 - 20:26

Eefje:

Komen jullie alweer terug, wat gaat de tijd snel. Ben benieuwd hoe jullie het vinden om terug te komen. Het spreekt wel van kracht dat jij overal op af durft te gaan zoals met Siem op zoek naar een paard waar hij op mag rijden, enz. Mooi mens. Ik kijk er wel naar uit om je verhalen live te horen en je te zien. Fijne dagen nog. Xxxxxxx Eefje.

• 18 December 2012 - 21:28

Titia:

Heerlijk om te lezen weer! Heb het goed in Thailand, geniet van de feestdagen in alle warmte en ik zie je graag weer als jullie terug zijn. zoenen, Tiets

• 18 December 2012 - 21:43

Donnie:

Prachtige verhalen idem foto's. Genietze en natuurlijk alvast fijne feestdagen toegewenst!!

Abrazo,

Donnie

• 18 December 2012 - 22:40

Margreet:

Ik heb genoten van jullie vakantie verhalen.
    Geniet nog van een paar heerlijke kerstdagen.
    lieve groet

• 18 December 2012 - 23:28

Joke:

Mooi weer om te lezen!!
    Ook voor jullie een hele fijne kerst en een gelukkig 2013!

• 18 December 2012 - 23:55

Josie:

He Lin en Jan,
    leuk om weer een volgende hoofdstuk aan jullie reis te lezen,
    en wat zien jullie er heerlijk ontspannen uit!
    geniet er nog lekker van, ook dalijk weer van thailand
    dat zal ook wel weer wennen zijn
    is al weer zo veel westerser dan cambodja denk ik
    denk nog niet aan winters nederland
    kussen voor de jongens!
    liefs jos & jp

• 19 December 2012 - 12:46

Jeannette:

Hele fijne feestdagen en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
    xxx

• 19 December 2012 - 13:16

Monique En Paul:

Stoere Siem!!

• 19 December 2012 - 21:24

Ghislaine:

geniet iedere keer weer van jullie verhalen! En de foto's erbij maakt het helemaal af.
    Wens jullie fijne feestdagen

• 19 December 2012 - 22:15

Marrie:

Atltijd plezierig om jullie ervaringen te lezen en om de foto,s te zien.
    en zeker erg stoer om samen met siem op pad te gaan op zoek naar een paard.
    fijne feestdagen en een goed en gezond 2013!
    lieve groet marrie.

• 21 December 2012 - 11:40

Stephanie:

Lieve familie,

Fijne dagen!!!!!
    Siem, als je weer thuis bent, mag je op Ollie rijden. Hij is heel lief!!!!!!
    x
    Stephanie.

• 21 December 2012 - 13:34

Eline:

Hee daar allemaal!

Leuk om weer te lezen:)
    Geniet heerlijk van de kerstdagen en alvast een super 2013 gewenst!!!
    Liefs Eline

• 23 December 2012 - 06:47

Nicol:

Wauw wat een rust ..hier de stress in alle winkels en de kou en regen niet vergeten.
    Lieve Fam fijne feestdagen.