Een ander land! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu Een ander land! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu

Een ander land!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jan, Lin en de kids

23 November 2012 | Cambodja, Khett Batdambang

We zijn alweer 2en halve week onderweg, en we beginnen er echt in te komen, in het reizen. Dat maakt het soms makkelijker, en soms ook wat lastiger. Sommige dingen begrijpen de kinderen nu beter, en vinden ze zelfs leuk, zoals dat we telkens verkassen en het reizen opzich, maar ze zijn het soms ook zat en worden moe, en dat maakt het er dan niet gezelliger op. Ook worden de kinderen regelmatig opgepakt of geknuffeld en in de wang of arm geknepen en dat vinden ze niet leuk!
Alles hier is anders voor de kinderen: mama het stinkt hier, is een veelgehoorde zin! (De armoede is in Cambodja nog overweldigender dan in Thailand.)
We hebben nu ook door dat ze na een reisdag mopperig en moe zijn, dus dan houden we de dag daarna een rustig dagje bv aan het zwembad en lassen we wat tukjes in.. Dat maakt het beter!
Daarentegen opent het reizen met kinderen ook vele deuren voor ons en hebben we veel aanspraak, en vinden de jongens elke keer weer speelvriendjes. Dat is geweldig om te zien.
We hebben inmiddels weer flinke afstanden afgelegd en zijn aangekomen in Cambodja.
We zagen erg op tegen de grensovergang omdat we van anderen hoorden dat het erg stressvol is daar en je continue wordt belazerd. Niet iets waar we erg naar uitkeken met 2 kleine kids.
Maar eerst hebben we onze weg vervolgd vanuit ko Samet met de boot weer naar het vaste land om een bus te zoeken naar chantaburi. Daar werden we opgelicht en kwamen we in de verkeerde bus terecht, en later werden we in een bus gestopt die vervolgens nog de hele middag op de parkeerplaats wilde blijven staan.... Uiteindelijk zijn we door de politie geholpen. Dat was dus zo'n deur:-)
De kinderen mochten wachten op het politiebureau en vonden dat geweldig, met de politie op de foto. Daar werd uiteindelijk een bus voor ons geregeld.
We hebben drie dagen in chantaburi doorgebracht, waar we onder andere een dag naar een national park zijn geweest.
Daar hebben we een grote waterval bezocht, te gek! Na een flinke klim door de jungle kwamen we steeds een etage hoger. Er waren er 13 en die zat op 1 km hoogte. We zijn tot etage 9 gekomen en zweten uit al onze gaten toen we daar aankwamen, maar wow wat een kracht komt er van zo'n hoge waterval en wat een uitzicht.
De klim naar beneden was mogelijk nog zwaarder dan naar boven. En beneden aangekomen hebben we onze hoofden in de rivier gestoken om af te koelen.
Ook is Siem naar de Thaise kapper geweest. We hadden hem al vaak gevraagd of hij zijn haar er niet af wilde, door de warmte en de zee en het zout, en al 2 weken geen warm water om zijn haar mee te wassen, had hij jeuk! Hij wilde alleen nog een staartje, of wij moesten op zijn hoofd krabben. Maar nog steeds geen haar op zijn hoofd die eraan dacht afgeknipt te worden.... Toen we het nog een keer vroegen en hem beloofden dat hij dan geen jeuk meer zou hebben was hij om. Ik denk dat de kapster er veel plezier in had om zo'n blond mannetje onder handen te nemen. En dus heeft Siem nu een lekker kort koppie en het staat hem ook nog. En....hij heeft geen jeuk meer :-)
We hebben veel gewandeld in chantaburi, marktjes bezocht, en het park. En elke keer weer een plekje zoeken om te eten is ook een mooie bezigheid!
Uiteindelijk hebben we toen de weg naar de grens weten te vinden met een busje vroeg in de ochtend. Daar aangekomen eerst door de Thaise douane, wat papieren invullen en stempels hier en daar, dan 500 meter lopen en dan sta je op Cambodjaanse grond, weer veel papieren invullen, soms drie keer dezelfde, dan naar de volgende balie en weer papieren invullen en stempelen en dan natuurlijk betalen, 100 dollar armer en een paar stempels erbij konden we vervolgens 300 meter doorlopen en stonden we in Cambodja.
Even genoeg spanning gehad en hebben we een taxi genomen naar battambang. Ongeveer anderhalf uur vanaf de grens met Thailand. Ondanks dat deze twee landen zo dicht bij elkaar liggen merkten we toch al verschil. Cambodja is veel groener en bergachtig, en hier gaat alles wat langzamer.
We hadden al een paar keer van een Thaise massage genoten en Jan heeft gister zijn 1e massage hier gehad door een blinde man, dus dat is weer een heel andere ervaring!
Hier blijven we nu een paar dagen, even kijken wat we dan gaan doen. We willen naar Siem Reap, een grote stad in Cambodja, alwaar de angkor wat tempels zijn, de grootste religieuze bouwwerken van de wereld.
Vandaag zijn we dus zoals beloofd aan de jongens naar het zwembad geweest en eerlijk is eerlijk, dat was voor papa en mama ook geen straf!!
Lieve groetjes vanuit battambang.

• 23 November 2012 - 17:58

Anne:

Geweldig om dit te lezen en wat een onderneming en lef om dit met de kinderen te doen. Goed dat ze ook ff lekker kunnen plonzen en relaxen!! Genieten jullie wij zijn helemaal niet jaloers!!Groetjes weer.....

• 23 November 2012 - 18:35

Josecannegieter:

Hallo Linda en Jan,
    super om dit alles te lezen en dat het zo goed gaat met de kinderen is gewoon heerlijk
    begin ook wat jaloers te worden ik wil ook weer weg !!
    heel veel liefs jose

• 23 November 2012 - 18:45

Moekie:

Geweldig. zijn jullie al lekker bruin? Jammer dat er geen foto is van Siem met z'n korte koppie.
    Dikke knuffel, mama

• 24 November 2012 - 12:20

Ghislaine:

Best een pittige reis zo te horen. Bijzonder dat jullie zoveel meemaken en te zien krijgen van twee toch heel verschillende landen.
    Jullie moesten er wel wat voor doen, maar de impact die zo`n waterval maakt als je er zo dicht bij staat, lijkt me geweldig!
    groetjes Ghislaine

• 24 November 2012 - 21:42

Marrie:

Hallo Lin en family,

Wat leuk om jullie revaringen te mogen lezen, wat een ervaring zo met elkaar.
    Natuurlijkj is het ook erg vermoeiend maar ja zoiets maak je ook niet elke dag mee:)
    Wij gaan volgende week de winterbanden eronder leggen m.a.w. ons winterklaar maken, geniet jullie maar van het lekkere warme weer en ben beniiewd naar jullie verdere avonturen!
    liefs Marrie

• 24 November 2012 - 22:11

Ramona:

Hee allemaal,

Wat een verhaal joh.. Ik had van Jorgo ook zoiets over die bus gehoord toen hij in Cambodja was.. Maar met 2 kinderen erbij, pfff.
    He maar ik mis fotoooos.. :)
    Pas goed op jullie zelf..
    XOXO Ramona

• 24 November 2012 - 22:38

Margreet:

Met een lekker herfstbokje jullie reisverslag gelezen,leuk hoor
    Herfst hier volop regen en storm en af entoe een zonnige dag.
    Geniet nog lekker

• 25 November 2012 - 18:08

Juf Rikie:

Hallo allemaal,
    Wat een spannende avonturen. Fijn, dat het zo goed gaat, al lees ik wel dat het niet altijd meevalt. Vinden jullie het goed dat ik een link doorstuur naar de ouders van de andere kinderen van Siem's klas? Dan blijven zij ook op de hoogte van zijn avonturen.
    Groetjes, juf Rikie

• 25 November 2012 - 22:00

Eefje:

Linda, wat kun jij toch boeiend schrijven. Het lijkt wel een boek. Ik wil steeds graag verder lezen dus blijf jullie avonturen schrijven, ik geniet met volle teugen. xx Eefje.

• 25 November 2012 - 22:28

Stephanie Van Est:

Lieve vier,

Veel plezier verder!!! Ja, we willen foto's zien!!! Smile...
    Ik ben blij voor jullie!!! Wij werken wel hoor....!!! We missen je wel.
    Liefs,
    Stephanie.

• 26 November 2012 - 17:59

Monique:

Hallo jan,Linda,Siem en Melle,

Een beetje een late reactie van mij, maar lees nu voor het eerst jullie mooie verhalen.
    Waarom z'n late reactie? Tja lang verhaal....
    Maar wat fijn dat jullie het zo leuk hebben en veel mee maken.
    En Jan gefeliciteerd met je nieuwe baan. Fantastisch!!!!
    Veel pleizer!!!
    Groetjes van Monique en ook van Luuk en Nian en Edwin natuurlijk

• 28 November 2012 - 12:35

Matthijs:

Hallo Jan, Linda en de kinderen,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! En bijzonder te vernemen, dat alles zo goed en makkelijk gaat met de kinderen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het me wel voor me zien, Linda met de kinderen voorop gevolgd door Jan die zich een hernia overhoud aan alle bagage. Heel veel plezier daar!!

Groetjes,

Matthijs

• 28 November 2012 - 19:54

Donnie:

Leute, daB sieht gut aus ;) Leuke verhalen ook, heb ze tot op heden allemaal nog gelezen. Gezietze!!!

• 01 December 2012 - 18:39

Lity:

Dag Jan, Linda en kids. Wat een indrukwekkende verhalen zeg. Een hele onderneming hoor met de kinderen. Ik neem mijn petje voor jullie af. Fijn dat het goed gaat met jullie. Nog veel plezier in alles wat jullie nog gaan doen. Gr. Freerk en Lity

• 03 December 2012 - 10:41

Ineke Groot Nibbelink:

Wat maken jullie veel mee. Dat jullie zoveel kunnen ondernemen met twee kleine kinderen, knap hoor. Hier sneeuwt het momenteel, dat is natuurlijk ook leuk voor kinderen, maar ja dat zullen ze nog wel vaker zien. ik geniet van jullie verhalen en fotos. Veel plezier verder. Groetjes ineke