Sen monorom - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu Sen monorom - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jan, Lin en de kids - WaarBenJij.nu

Sen monorom

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jan, Lin en de kids

05 December 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

De Mekong hebben we inmiddels weer achter ons gelaten. Het was heerlijk daar.
Wij hebben een paar leuke dingen gedaan.
Er ligt midden in de Mekong een eilandje waar ook een dorpje is en elk jaar in het droge seizoen bouwen ze van bamboe een brug zodat de bewoners er in het natte seizoen gebruik van kunnen maken. Deze brug is ongeveer een kilometer lang en erg indrukwekkend. Zeker gezien hij elk jaar opnieuw wordt gemaakt, en er zelfs auto's en motoren overheen kunnen.
Wij besloten erover heen te wandelen.
Ook hebben we een rubberplantage bezocht, en hebben we gezien hoe dat proces van de boom naar echte rubber in zijn werk gaat. De jongens worden ook in de fabriek met veel warmte ontvangen en er worden ter plekke rubber stuiterballen gemaakt voor hen waar ze nog steeds mee spelen.
We proberen regelmatig te eten in NGO tentjes. Dit zijn Non Govermental Organisations die kansarme jongeren opleiden tot bv kok of serveerster/ober en ze Engels te leren en andere zaken als klantvriendelijkheid etc zodat deze jongeren later een kans hebben om aan de bak te komen.
Een avond hebben we een kinder project bezocht waar weeskinderen de apsara dans wordt geleerd. (De traditionele cambodjaanse dans) Elke avond worden ze opgehaald en gaan ze oefenen. Wij hebben ze bezocht en dit was geweldig. Ze vinden het leuk als je komt kijken en geven een voorstelling. Toen wij aan kwamen lopen kwamen ze allemaal naar ons toe gerend. Ook de jongens wilden meedansen. Heerlijk! Zoveel enthousiasme.
De Cambodjanen zijn zo vriendelijk. Ze hebben zo weinig, maar lachen altijd en zwaaien naar ons.
Wij hebben lang getwijfeld en er veel over gesproken maar hebben toch besloten naar de jungle te gaan.
Dit is mondulkiri provincie die tegen de Vietnam grens aanligt waar het echt een ander land is.
Iets wat ik heel graag wilde zien. We hebben 6 uur in de bus gezeten en de laatste 2 uur zagen we het landschap veranderen en zijn we 2 auto's en 1 tractor tegengekomen.
Het is hier alsof de tijd heeft stil gestaan. Mensen gebruiken paard en wagen en werken met ossekarren. De gewone mensen hebben een paar palen opgeslagen met een zeil eroverheen en dat is het huis. De meer welgestelden hebben een houten hutje op palen. Ook wij slapen in een houten hutje op palen.
Het is echt totaal afgelegen. We zitten echt in "the middle of nowhere"
S'nachts hoor je allerlei geluiden, en vraag je je af wat dat is....
De hemel is vol met sterren die ik nog nooit gezien heb.
Het is hier gewoon geweldig! Maar zo afgelegen, van alles.
Een uitzicht! Je kunt zo ver kijken!
Vandaag hebben we samen met 2 Duitse meisjes een busje met chauffeur geregeld en zijn we de hele dag op pad gegaan.
We hebben de BusRa waterval bezocht waarvan ze zeggen dat het de mooiste waterval van Cambodja is. Ook hebben we gezwommen in een waterval, een koffie plantage bezocht en veel uitzicht genoten!
Het is de reis nu al waard!
We willen ook proberen of we hier de olifanten kunnen gaan zien.
Jullie horen nog of dat gelukt is. Wordt vervolgd!

• 05 December 2012 - 16:23

Moekie:

tof,tof,lijkt me heel plezant allemaal, knuffel, mama

• 05 December 2012 - 16:26

Ammel:

Uhh , 'in the middle of nowhere' , en toch een reisverslag sturen, is er nog een 'nowhere'?
    Wat een onderneming , please be careful met olifantentripjes, denk aan Lies!
    Geniet van de hitte, hierr is het kikkerkkkkkoud! weer dank voor t leuke verslag!
    Liefs Ammel en pap

• 05 December 2012 - 16:49

Sjit,,

Toen had ik een hel rij met mijn reactie's staan.. Kan ze ook niet wegklikken.. :( :(
    Sorry..!!!

X

• 05 December 2012 - 18:26

JP:

Whow, jullie hebben het echt te gek, hier is inmiddels de Sinterklaas gekte op z'n hoogtepunt.
    Ik hoop dat onze lieve Sint over een uurtje hier is. Sneeuw en een geweldige avondspits, het land staat op z'n kop. Internetshops verkochten 30% meer...
    Ik zou graag een tijdje met jullie meereizen, en het leven vandaar leven, heerlijk.
    Enjoy!!! JP

• 05 December 2012 - 18:50

Papa:

Het wordt nu toch heel mooi. sjonge sjonge wat ben ik jaloers. Jullie doen ook zulke leuke dingen. Ben iedere keer weer benieuwd wat jullie weer hebben meegemaakt. Wij laten Sint dit jaar maar ons huisje voorbij rijden. Gaan vanavond naar de film. En pas op met die olifant he!!
    Liefs van Papa

• 05 December 2012 - 19:34

Erna:

Wat een heerlijk verhaal weer, en wat een prachtige foto's......
    Ik geniet elke keer weer van je reisverhaal en kijk al weer uit naar de volgende.
    Geniet van alles wat er nog komt en hou ons op de hoogte ;)
    dikke kussen van Erno

• 05 December 2012 - 20:53

Josecannegieter:

Ramona is wel heel enthousiast .lol
    weer erg leuk om met je mee jullie mee te reizen
    liefs jose

• 05 December 2012 - 20:58

Marieluska:

Het is erg leuk om je reisverslagen te lezen. Je schijft zo mooi dat ik meegenomen wordt in het verhaal, alsof ik zelf op reis ben :-). En wat leuk wat jullie allemaal ondernemen. Ik heb vandaag de rooster van maart gemaakt, dus als je terug komt heb je heel wat roosters om over te schrijven. Maar voorlopig geniet nog van jullie vakantie. Dikke knuffel, Marieluska

• 05 December 2012 - 22:04

Donata:

De reisverslagen zijn erg leuk om te lezen maar de foto's maken het allemaal nog mooier!!!! Geweldig hoor!
    Hier is het k-k-k-k koud... We hebben de openhaard aan en die goeie Sint is vandaag(nog een x) geweest.
    Ben blij datíe weer naar Spanje vertrekt.
    Genietze en tot het volgende reisverhaal!!! XXXXXXXdonata

• 06 December 2012 - 16:13

Nardy:

Hallo Linda ,

Ik heb de verhalen vandaag voor het eerst gelezen , er ging voorheen iets fout.
    Maar wat maken jullie veel mee. Het is leuk hoe je schrijft en de foto's zijn mooi.
    Fijn dat de kinderen zich zo goed houden en plezier hebben. Geniet er samen nog lekker van,
    groet , Nardy

• 06 December 2012 - 21:53

Jurian:

Leuk hoor al die verhalen en foto's! Jullie avonturen en verhalen werken enthousiasmerend. Misschien dat wij ook maar een keer zo'n trip moeten gaan ondernemen!

Ennuh..ik ben wel benieuwd of jullie dit jaar onder Sinterklaas uit zijn gekomen ;) of komt hij ook wel in Cambodja

• 07 December 2012 - 04:03

Nicol:

He Fam wat een reis..Hier op moment de eerste sneeuw gevallen en de fietspaden zijn glad en onveilig.
    Mijn kids zijn verkleumd en spieren stijf van alle stress..Maar onze eigen piet taart creatie was wederom een succes.vnl lekker zoet..Liefs Nicol

• 07 December 2012 - 13:32

Marrie:

Hoi Lin en family,
    super om weer wat te lezen hoe het jullie vergaat.
    Met al die foto's erbij heb je helemaal een goed beeld \Het is echt bijzonder dat jul.lie dit ondernemen, en wat fantastisch dat het ook zo goed gaat met de jongens.
    Genietze nog xx Marrie

• 08 December 2012 - 19:27

Marja:

Nou, hier zijn wij dan..wie zijn wij dan?
    Wel leuk dat jullie deze reis maken, nu binnenkort de wereld vergaat.
    Dan heb je dat toch maar mooi meegemaakt. En gelukkig heb je dan de mooie foto's nog!
    Super stoer dat jullie dit doen met zijn vieren.
    Veel plezier nog met jullie mee-makingen.
    Groeten van Inge en mij

• 11 December 2012 - 09:20

Matthijs:

Het blijft altijd bijzonder te lezen over al die verre oorden! Leuk om af en toe wat foto's zien, en ik kijk uit naar jullie jungle avontuur.

Groetjes, Matthijs